För några år sedan startade jag min e-handel som jag kör i kombination med en liten butik som jag håller öppet ett par dagar i veckan.
Till en början funkade allt smidigt och bra, framförallt för att jag inte fick in så många beställningar. Men sedan ett år tillbaks har e-handeln tagit fart och helt plötsligt blev allt kaos. Jag kunde inte hålla ordning på lagret i och med att jag sålde både i butiken och via e-shoppen. Det var också krångligt med bokföringen och leveranserna eftersom allt blev en enda röra.
Som tur är har jag en bekant som kan allting inom IT och jag frågade honom vad jag skulle göra och om det fanns någon bra lösning. Och givetvis fick jag som vanligt bra hjälp.
Integrering av e-handel
Jag fick via min bekant kontakt med ett företag som jobbar med en integrationsmotor. Som jag fått det förklarat för mig så är integrationsmotorn i sig ett IT-system som tar emot information från andra IT-system och sedan skickar den vidare till andra system.
När min e-handel integrerades med mina andra system så fungerade allt smidigt igen. Lagersaldot stämde tack vare att mitt kassasystem kunde kommunicera med mitt lagersystem. Det jag sålt, både i butiken och i webbshopen gick direkt in i bokföringssystemet. Dessutom räknade mitt ordersystem ut hur många paket som skulle gå iväg nästa dag och även deras volym. En hämtning beställdes direkt hos min transportör utan att jag behövde göra något mer än att trycka på en knapp.
Tack vare allt detta så har min e-handel tredubblat sin omsättning det senaste året. Allt går smidigt och beställningarna kommer fram till kunden mycket snabbare. Det leder till nöjda kunder som återkommer gång på gång.
Nu är jag inte ensam längre utan har kunnat anställa ytterligare två personer som sköter om det praktiska. Själv koncentrerar jag mig på att beställa in nya varor och ta hand om marknadsföringen. En dag i veckan jobbar jag även i butiken för att få en känsla för vad mina kunder vill ha.