Själva begreppet canbus är engelska och betyder ”Controller Area Network Bus”. Kortfattat är det ett nätverk små kontrollenheter som pratar med varandra utan hjälp av en huvuddator. Som exempel på olika styrenheter i en bil är styrenhet för växling, air-bags, motorn, ABS-bromsar, styrservon och övervakning av ljusen. Utvecklingen av detta nätverk startade i början av 80-talet men inte förrän tidigt 90-tal producerades den första bilen med ett canbus system.

Har min bil canbus?

Felmeddelande och Canbus är två allmänna uttryck och det kan ibland vara lite svårt att förstå betydelsen och sammankopplingen dom emellan. Själva felmeddelandet informerar dig om vad som kan vara fel i bilen, det kan vara att rattens styrfunktion inte fungerar, en indikation på lågt däcktryck eller att det inte finns någon spolarvätska.

Precis som jag skrivit i första stycket så kan du få felmeddelande på ditt fordons display och om du får upp dessa varningsindikationer så är det ett tydligt tecken på att ditt fordon har canbus. Om du fortfarande är osäker på detta kan du höra med tillverkaren av ditt fordon. Du kan testa detta själv genom att lossa en viktig lampa från bilen som till exempel en halvljuslampa. Varnar fordonet för att en lampa är trasig så är ditt fordon utrustat med canbus.

Eftersom utvecklingen av systemet startade i Europa så fick märken som Audi, Volkswagen, Mercedes och BMW canbus systemet först. Canbus är numera standard i nästan alla bilar i världen, med undantag för lågbudgetbilar utan påkostade extrafunktioner.

Canbus talar om att något är fel

Systemet gör att bilens alla komponenter kan kommunicera med varandra. Det finns något som kallas för can-ledningar, dit alla komponenter är anslutna, på så vis kan informationen förflyttas mellan de olika delarna. I centrum av detta informationsflöde från alla komponenter finns bilens kördator, bilens ”hjärna”.

Vi kan ta ett exempel på felmeddelande som kommer från lampkontrollsfunktionen:

Kontroll av lampor i bilen är en inbyggd funktion i bilens canbus. Så klart är syftet med denna funktion att tala om för föraren när någon lampa inte fungerar som den förväntas. Kontrollen av lampor läser av en lampas strömförbrukning, ofta skickar bilen en låg effektpuls till glödlamporna för att kontrollera strömförbrukningen. Om en glödlampa fungerar har den rätt strömförbrukning, medan en trasig glödlampa har låg eller ingen strömförbrukning. För att bilen ska kunna bedöma om lampans strömförbrukning är för låg eller ej så finns förinställda parametrar för varje bil. Om lampkontrollen mäter för låg strömförbrukning är detta en indikation på att något är fel med lampan.  I sin tur visas detta som ett felmeddelande i bilen, vanligtvis på displayen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please enter the following code to submit your comment: xbi